حجت الاسلام نوبری ،با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از جهاد در راه خدا مهم تراست و اینکه انسان در خلقتش دارای روح الهی و جانشین خداوند در زمین است، اظهار کرد: انسان به علت غرایز کنترل نشده، وسوسه های شیطان و استکبار طاغوت ها در معرض منکرات قرار دارد.
به گزار شروابط عمومی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کارگاه فلسفه قیام عاشورا با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ویژه کارکنان به همت دبیرخانه دائمی امر معروف و نهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با همکاری رابط قرآنی مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز درسالن کنفرانس این مرکز برگزار شد.
این کارگاه در دو جلسه در روزهای سه شنبه، بیست وچهارم و یکم آذرماه ۱۴۰۱، برپا گردید و بیش از هشتاد نفر از کارکنان از این کارگاه استقبال کردند. مدرسی کارگاه فلسفه قیام عاشورا را حجت الاسلام نوبری، مدرس حوزه و دانشگاه، بر عهده داشت.
امر به معروف و نهی از منکر از جهاد در راه خدا مهم تر است
حجت الاسلام نوبری در این کارگاه با اشاره به اینکه انسان در خلقتش دارای روح الهی و جانشین خداوند در زمین است، اظهار کرد: انسان به علت غرایز کنترل نشده، وسوسه های شیطان و استکبار طاغوت ها در معرض منکرات قرار دارد.
وی با بیان اینکه روزه در یک ماه از سال و نماز، ۵ بار در روز واجب است، ادامه داد: اما امر به معروف و نهی از منکر حد و اندازه ای ندارد؛ زیرا که هدف اصلاح امور بدون وقفه است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اعلام اینکه امر به معروف و نهی از منکر از جهاد در راه خدا مهم تر است، افزود: جهاد یک یا چند بار در عمر یک فرد پیش می آید؛ در حالی که امر به معروف و نهی از منکر در تمام عمر و هر روز از صبح تا شب واجب است.
حجت الاسلام نوبری با استناد به دیدگاه امام خمینی(ره) در کتاب تحریرالوسیله در باب کیفیت وجوب امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: در امر به معروف و نهی از منکر، قصد قربت و خلوص نیت معتبر نیست؛ چون این دو وظیفه، توصلی است و نه تعبدی و غرض از آن ریشه کردن کردن فساد و به پا داشتن واجبات است و اگر قصد قربت باشد اجر دارد.
آمران به معروف و ناهیان از منکر انسان هایی رشید هستند
وی در ادامه سخنانش با اشاره به دیدگاه شهید ثانی که آیات و روایات در زمینه امر به معروف و نهی از منکر آن قدر زیاد است که کمر انسان را می شکند، ادامه داد: بر اساس آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل، اولین آمر به معروف و ناهی از منکر، خدای متعال است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با استناد به آیه ۲۱ سوره مبارکه نور، شیطان را اولین آمر به منکر و ناهی از معروف دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تمامی انبیاء است و همچنین این فریضه، وظیفه مومنین نسبت به یکدیگر است.

حجت الاسلام نوبری با استناد به آیات و روایات متعدد، آمران به معروف و ناهیان از منکر را انسان هایی رشید معرفی کرد و گفت: گستره امر به معروف و نهی از منکر تمام دستورات دینی است و حرکت این دو واجب در مداری به وسعت دین است.
وی در بخش دیگری از سخنانش، امر به معروف را ضامن اجرای تمام واجبات الهی و نهی از منکر را ضامن ترک تمام محرمات الهی خواند و ادامه داد: برپا داشتن این فریضه الهی سبب ثبات نظام و قانون، برگشت حق به صاحبش و انتقام از دشمن است.
این مدرس حوزه و دانشگاه، آمران به معروف و ناهیان از منکر را مصلحین جامعه دانست و افزود: انبیای الهی، ائمه اطهار و یارانشان بر سر همین آرمان شکنجه دیدند، اسیری کشیدند، تبعید شدند و جان دادند.
امروزه کار مبارزه با منکرات پیچیده است
حجت الاسلام نوبری با اشاره به اینکه نهی از منکر مخالفت با انحرافات و هوس های افراد است و قهرا با مخالفت و مقاومت مواجه خواهد شد، اظهار کرد: امروزه کار مبارزه با منکرات پیچیده است؛ زیرا که دشمن در ایجاد مفاسد، سازمان یافته تر عمل می نماید و از این رو ما نیز برای جلوگیری از منکرات باید قوی تر عمل نماییم.
وی، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه هر مسلمان مکلف از هر صنف، شغل، نژاد و زبان دانست و ادامه داد: بر اساس اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفهای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است.

این مدرس حوزه و دانشگاه، امر به معروف و نهی از منکر را ماموریتی الهی از موضع قدرت و نه از موضع ضعف و عجز معرفی کرد و افزود: امروزه مسلمانان بیش از هر زمان دیگر در برابر بزرگترین توطئه ها قرار دارند که اگر از تخصص و تکنولوژی و قدرت و وحدت و اقتصاد کافی برخوردار نباشند و همه چیزشان دستخوش تهاجم دشمن قرار خواهد گرفت و نابود خواهند شد؛ بنابراین تشکیل نظام اسلامی برای نهی از منکرهای اجتماعی و جهانی یک امر ضروری است.
حجت الاسلام نوبری در بخش پایانی سخنانش، جامعه بدون امر به معروف و نهی از منکر را جامعه بی مسئولیت و مرده خواند و گفت: بهترین امت دارای افرادی است که هر یک مراقب خود از درون باشند، دارای جامعهای هستند که افرادش مراقب یکدیگر باشند و دارای نظام و حکومتی هستند که مشوق خوبیها و مانع بدیها باشد.
بر اساس این گزارش، در بخش پایانی کارگاه فلسفه قیام عاشورا با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ویژه کارکنان به شرکت کنندگان گواهی شرکت در این کارگاه اعطاء گردید.
